Tips om samen met je 4-jarige kleuter spelend bezig te zijn

Zelfredzaamheid

Stimuleer je kleuter om dingen zelf te doen.
Laat eerst zien hoe het moet, doe het voor. Laat je kleuter dan zelf proberen, ook al is het vlugger gedaan als je het in zijn/haar plaats doet.
Dit kan je van je kleuter verwachten:

  • zelf pyjama nemen en aandoen
  • jas zelf halen, aan toveren of laten ophangen (voorzie lus/naam), jassen goed leren uitdoen d.w.z. de mouwen zelf rechts laten trekken, stimuleren om zelf de knopen/ rits open of dicht te doen
  • onderbroekje en lange broeken zelf naar beneden doen en optrekken (zonder riem of bretellen)
  • brooddoos en koekendoosje in de boekentas steken, open doen en de boekentas dicht doen
  • schoenen zelf uit- of aandoen
  • wanten zelf aandoen (geen vingerhandschoenen)
  • neusjes zelf snuiten en afvegen

Emotioneel

  • hecht veel aandacht aan het “zich goed voelen”
  • benoem de gevoelens die je bij je kind ziet (blij, boos, bang, verdrietig), vertel geschikte verhaaltjes over gevoelens

Sociaal

Help je kleuter om te leren omgaan met anderen door de volgende vaardigheden te benoemen:

  • iets van elkaar verdragen
  • samen delen
  • spelregels nakomen
  • beurt afwachten
  • volhouden als het niet zo best lukt
  • niemand pijn doen

Gezelschapsspelen zijn ideaal om een aantal sociale vaardigheden te oefenen. Laat je kleuter niet altijd winnen, zo leert hij/zij omgaan met winst en verlies.
Beperk TV, tablet, computer, play-station,… zodat het samenspel en de eigen creativiteit meer aan bod komen.
Speel samen met je kind met lego, duplo, puzzelen, knutselen,…

Kinderen hebben structuur en duidelijkheid nodig: maak duidelijke afspraken met je kind thuis en pas ze ook toe. Wat vandaag niet kan, kan ook niet morgen….
Ondersteun de afspraken van de klas en de school, waar onder op tijd komen.

Ontwikkeling stimuleren: spelen = leren

Al spelend kan een kind enorm veel leren over zijn omgeving.
Spelen geeft de gelegenheid om vaardigheden te oefenen en nieuwe dingen uit te proberen.
Samen spelen betekent heel veel voor je kleuter. Het geeft plezier voor je kind en voor jezelf. Jij geeft immers extra aandacht en de complimentjes over zijn of haar “probeersels” moedigen je kind aan. Daardoor groeit het zelfvertrouwen en wordt je kind alleen maar ondernemender. Door samen te spelen leer je elkaar beter kennen.

Kinderen houden immers van nabootsen van grote mensen gedrag en kunnen dus heel veel van je leren.

  • besteed aandacht aan de bouwsels en maaksels van je kind en breek niet onmiddellijk de pasgebouwde toren of puzzel af
  • bij het bouwen kunnen volgende begrippen aanbod komen: hoog-laag / dik-dun / groot-klein-groter-kleiner-grootste-kleinste, van klein naar groot, lang-kort, voor-achter-midden, eerste-laatste, eerste-tweede,…
  • verwittig lang genoeg vooraf dat het etenstijd of slaaptijd is en geef je kind de tijd om zijn spel af te bouwen
  • gebruik opruimen nooit als straf maar probeer een plezant opruimritueel op te bouwen
  • fantasiespel krijgt bij de kleuter een heel belangrijke plaats: zorg voor fantasierijk materiaal
  • kleuters imiteren graag: kies daarom voorwerpen die volwassenen dagelijks gebruiken (ze spelen op bepaalde momenten liever met potten en pannen of met touwtjes en papier dan met echt speelgoed)
  • gezelschapsspelen: memory, lotto, domino met tekeningen, ganzenbord,…
  • puzzelen: helpt om bij je kleuter het denkproces te bevorderen
  • tellen: tijdens het spelen samen tot 10 tellen en tot 5 terwijl je iets aanwijst
  • laat je kleuter zijn lichaamsdelen aanduiden en zelf benoemen tijdens het wassen/afdrogen
  • laat hem dagelijks zeggen welke kleur dag het is en benoem zelf de naam van de dag, gebruik hiervoor de dagkalender van school
  • zing en zeg versjes op van de liedjes- en versjeskalender
  • in bad flessen en potjes laten vullen en ledigen (met verschillende inhouden), daarbij de begrippen vol-leeg /minste-meeste / veel-weinig gebruiken
  • voorlezen, vertellen met boek: ga zeker eens naar de bibliotheek
  • laat je kleuter zelf eens een verhaal vertellen bij het bekijken van prenten
  • tekenen op een krijtbord of op grote vellen papier
  • scheuren van krantenpapier, tijdschriften (maak duidelijke afspraken waarin wel en waarin niet)
  • laat je kleuter prikken, knippen en kleven,… en knutselen met afvalmaterialen
  • benoem de voornaamste verkeersregels en geef zelf het goede voorbeeld in het verkeer

Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden om samen met je kleuter een stukje voorbereidend bezig te zijn.

WE WENSEN JE SAMEN MET JE KLEUTER VEEL PLEZIER TOE….. BLIJF JE KIND STEEDS AANMOEDIGEN!
POSITIEF BEVESTIGEN : “JE KAN HET AL GOED, DAT HEB JE FLINK GEDAAN”
Team “4-jarigen”